Stageweken 5 en 6 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karst Koedijk - WaarBenJij.nu Stageweken 5 en 6 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Karst Koedijk - WaarBenJij.nu

Stageweken 5 en 6

Door: Karst Koedijk

Blijf op de hoogte en volg Karst

12 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Stage week 5 & 6

De week na de Urban Run was alweer de vijfde stageweek. De maandag en dinsdag stonden nog vooral in het teken van het opruimen en afhandelen van de Urban Run. Op maandag zijn we de gehele dag bezig geweest met het opruimen en dinsdag ook nog de halve dag. Dit bestond vooral uit het opruimen van de laatste spullen op Donkin Reserve en het opruimen van de spullen in de opslag van het bedrijf. De woensdag en donderdag zijn doorgebracht op kantoor. Hier is verder gegaan met het verbeteren van het plan van aanpak. Dankzij een goede, uitgebreide feedback is er een tweede versie van het plan van aanpak opgesteld. De vijfde stage week bestond uit 4 dagen, want er stond een weekendje weg op het programma. Vanuit stage vonden ze het een geweldig idee om het weekend door te brengen in Tsitsikamma, het was daarom ook geen probleem om een snipperdagje op te nemen.

Na een vermoeiend, maar erg mooi weekend in Tsitsikamma is er begonnen aan de zesde stage week. Deze week stond in het teken van de Ocean Racing Series. Dit is een serie van wedstrijden op het strand van Port Elizabeth waarbij de deelnemers eerst een stuk moeten zwemmen door zee en daarna een stuk moeten hardlopen over het strand. Op maandag begonnen gelijk de voorbereidingen voor het eerste event van de series. Op de plek waar de race plaatsvindt, op Hobie Beach, heeft Zsports een container staan waar alle spullen voor de Ocean Racing Series worden opgeslagen. Op maandag hebben we hier de eerste spullen naar toegebracht, waaronder een hoop branding materiaal en een aantal tenten. Daarnaast zijn op maandag alle dozen die nodig zijn voor het inschrijven en controleren van de deelnemers ingepakt en gecheckt. In deze dozen zit al het materiaal om de deelnemers van het goede racenummer en merchandise te kunnen voorzien.
De dinsdag stond volledig in het teken van het verdergaan met het onderzoek. Nu de tweede versie van het plan van aanpak is ingeleverd kan er eindelijk volle bak aan het onderzoek gewerkt worden, wat eerder een beetje stil was komen te liggen. Ondanks dat het een grote uitdaging is, is het wel leuk en interessant om helemaal zelfstandig een onderzoek en advies te gaan schrijven voor een bedrijf waar je dagelijks mee in aanraking komt.
Op woensdag was het ook de bedoeling dat er volledig aan het onderzoek gewerkt zou worden. De dag begon helaas met load shedding. Dat betekent dat een complete wijk of zelfs de stad onaangekondigd wordt afgesloten van elektriciteit. Het was dus wachten tot het voorbij was, en er verder gewerkt kon worden aan het onderzoek.
De rest van de week is er bezig geweest met zowel het onderzoek als het voorbereiden van de Ocean Racing Series. Op vrijdag was de launch party bij The Boardwalk Centre. Hier moesten de deelnemers hun racenummer en goodiebag ophalen. In de middag zijn de 400 goodiebags gemaakt. Rond 5 uur stonden de eerste mensen al te wachten om hun nummer op te halen. We zijn dat ook rond 5 uur al begonnen in plaats van half 6. Samen met Michelle en een andere stagiaire heb ik de deelnemers voorzien van hun racenummer en het meegeven van de juiste goodiebag. Uiteindelijk hebben 371 mensen hun racenummer opgehaald. Daarnaast waren er nog ongeveer 30 nieuwe inschrijvingen. Mensen konden ervoor kiezen of zij eenmalig wilden meedoen aan een evenement of dat zij wilden inschrijven voor de gehele Ocean Racing Series, gedurende 10 events. Tegen 8 uur was er nog een lucky draw onder de deelnemers. Hierbij konden zij prijzen winnen die te maken hadden met de Ocean Racing Series, waaronder een wetsuit van Speedo ter waarde van €200,-
Op zondagochtend was het tijd voor het eerste evenement van de Ocean Racing Series. Rond 6 uur ’s ochtends is er begonnen met de opbouw van het evenement. Onder andere moesten de tenten worden opgebouwd, de start/finish toren moest opgezet worden en de juiste branding moest worden opgehangen. De race begon om 9 uur met de eerste groep zwemmers die de 3 kilometer zwemmen door de zee deden. Tijdens de race heb ik me bezig gehouden met het registreren van de racetijden van de mensen die gefinished waren. De racenummers van de deelnemers werden genoteerd waarna direct de tijd duidelijk werd. Na een correctie van de starttijden komt de officiële tijd naar voren.

De Ocean Racing Series zullen iedere 2e zondag van de maand plaatsvinden. Helaas kunnen wij niet de gehele Ocean Racing Series meemaken, want deze duurt tot maart en wij zullen in februari weer vertrekken.

Ik had tijdens de voorbereidingen al wel door dat de Ocean Racing Series een belangrijk evenement voor Zsports is, maar het is leuk om het ook werkelijk mee te maken. Daarom kijk ik ook uit naar de opkomende events van de Ocean Racing Series.
In de loop van deze week zal ik proberen nog enkele foto´s van afgelopen zondag te uploaden, al werkt het internet niet altijd even goed mee hier.